Sunday, June 7, 2009

PKL: Tanggungjawab sosial dan kebajikan ummah…

PKL: Tanggungjawab sosial dan kebajikan ummah…
Salam kembali. Sebelum ini kita berbicara tentang khadam ummah mengikut kacamata mencari keredhaan Allah swt semata-mata. Hari ini kita sambung cerita dengan meneliti kes-kes sebenar bagaimana kita mengurus isu yang selama ini terbengkalai tanpa sebarang usaha untuk menyelesaikannya. Kita akan ambil beberapa contoh terutama berhubung dengan isu tanah rakyat yang berlaku dimerata tempat iaitu melibatkan dasar negeri dan Negara berhubung dengan dasar tanah. Mari kita tinjau dari dekat:

Antara isu tanah yang kerap diperkatakan ialah isu dimana tanah rakyat teroka secara haram atau secara halal tapi memakan masa bertahun-tahun untuk membuat penyelesaiannya. Ini merugikan banyak pihak termasuklah rakyat, kerajaan negeri dan Negara serta ummah.

Kita dapat bahagikan kategeri tanah yang perlu kita uruskan. Ianya terbahagi kepada tiga jenis iaitu jenis keluasan kurang dari lima puluh ekar, melebihi lima puluh ekar dan jenis saiz ladang serta tanah jenis tanah wakaf. Semua jenis tanah tersebut melibatkan rakyat dan ianya perlu dibangunkan supaya menguntungkan semua pihak. Islam mengajar kita, jika ianya tidak dibangunkan dalam tempoh tertentu, kerajaan berhak untuk mengambil balik supaya ianya dapat dibangunkan.

Dalam kes ‘Skim Ladang Rakyat’ yang dibangunkan diperingkat negeri umpamanya, kita telah pun selesaikannya dengan membangunkan tanah tersebut untuk perladangan. Ianya diberi kepada rakyat miskin atau yang memerlukan mengikut ‘asnad lapan’. Namun, cara pengurusan isu ‘Ladang Rakyat’ ini kita dapati ianya masih belum sempurna. Rakyat masih tidak berpuas hati dengan dasar tersebut kerana walau pun ramai rakyat miskin mendapat manafaat dari skim tersebut tetapi bagi generasi kedua yang terdiri dari belia-belia tidak dapat menikmatinya. Dasar ini masih bolih diperbaiki supaya lebih baik dan menjurus kearah kesempurnaaan. Untuk tujuan ini kita perlu ‘struktur semula dasar Ladang Rakyat’ tersebut kepada dasar yang lebih lengkap. Menggunakan kaedah PKL ini, saya cadangkan supaya ‘Dasar Ladang Rakyat Baru’ disusun semula iaitu dengan matalamat ‘menyusun semula peserta Skim Ladang Rakyat mengikut keperluan ‘asnad lapan’ dan seterusnya memperkenalkan dasar BOT untuk tempoh pusingan dua puluh lima tahun supaya hakmilik tanah ladang akan diserahkan kepada rakyat dari kalangan generasi kedua, untuk yang masih tidak memiliki tanah bagi rakyat tempatan dan seumpamanya’. Dasar ini akan memberi peluang meningkatkan nilai CSI ‘khadimul ummah’ diperingkat negeri dan Negara.

Kita mesti berfikir untuk mengurus isu. Kita kena urus cara mencari redha Allah swt bukan kerana sentiment parti. Dulu rakyat membuat keputusan bahawa mana-mana kerajaan pun jika memerintah akan bertindak sama saja, tidak adil dan tidak cara Islam. Bila BN menang dan mentadbir, mereka gagal mengurus isu tanah; begitu juga jika PR menang pun. Itu dulu, kerana masing-masing bekerja bukan untuk mencari redha Allah swt tetapi kerana semangat kepartaian. Kini, suasana berubah. Lebih lengkap lagi kerana isu itu mereka urus mengikut cara Islam bukan untuk tujuan kepentingan partai politik mereka masing-masing. Inilah kita panggil cara ‘tanggungjawab sosial dan kebajikan ummah’ dengan mengambil Islam itu sebagai cara hidup. Itulah kita namakan ‘Islam Memimpin Perubahan’.
Pemimpin mesti kreatif dan ianya hanyalah cara Islam iaitu cara dari Al-quran, sunnah Rasul saw, para sahabat dan para tabiin. Kisah dari tabiin adalah sangat relevan kerana kita dapat pelajari bagaimana tabiin menyelesaikan isu pada masa itu dengan cara ‘Islam sebagai pemimpin perubahan’. Justeru, ikutlah cara mereka itu bukan dengan cara yang dikira asing dari cara Islam sebagai cara hidup .



Wallahu ‘Alam.

No comments: