Tuesday, April 19, 2011

LiwajhiLlah: Ikhlas Mencari Keredhaan Allah SWT

Sambungan dari tazkirah ilannur yang lepas: tafsir surah al-Insan, 8-9:

وَيُطۡعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ مِسۡكِينً۬ا وَيَتِيمً۬ا وَأَسِيرًا (٨) إِنَّمَا نُطۡعِمُكُمۡ لِوَجۡهِ ٱللَّهِ لَا

نُرِيدُ مِنكُمۡ جَزَآءً۬ وَلَا شُكُورًا (٩)

Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan, (8) (Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih, (9)”(Al-Insan: 8-9).

﴿وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ﴾

Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan, (8)”.

Telah dikatakan bahawa ini bererti cinta Allah, Yang MahaTinggi.

Dalam pandangan mereka kata ganti yang merujuk kepada Allah. Namun, erti yang paling jelas adalah bahawa kataganti yang merujuk pada makanan. Ini bermakna, mereka memberikan makanan sedangkan mereka sendiri menyukainya dan menginginkannya. Hal ini dikemukakan oleh Mujahid dan Muqatil, dan itu adalah pendapat pilihan Ibnu Jarir. Hal ini serupa dengan pernyataan Allah,

﴿وَءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ﴾

“dan mendermakannya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, (2:177)”. Dalam ayat lain pula, Allah berfirman dengan maksud:

﴿لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ﴾

“Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. (3:92)”.

Dalam sebuah hadis ada menyatakan (bermaksud):

«أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ أَنْ تَصَدَّقَ وَأَنْتَ صَحِيحٌ شَحِيحٌ، تَأْمُلُ الْغِنَى وَتَخْشَى الْفَقْر»

(Amal terbaik adalah apa yang kamu berikan ketika kamu sihat, tamak, berharap kekayaan dan takut kemiskinan). Ini bermaksud keadaan cinta kamu kepada kekayaan, keinginan kamu kepadanya dan keperluan kamu untuknya. Jadi, Allah berfirman dengan maksud:

﴿وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً ﴾

Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan, (8)”.

Mengenai orang-orang miskin dan yatim piatu, penjelasan dari mereka dan ciri-ciri mereka telah mendahului. Dengan merujuk pada tawanan,Sa `id bin Jubair, Al-Hasan dan Ad-Dahhak semua berkata," Dia adalah tawanan di antara orang-orang di Kiblat (iaitu, orang Muslim)''Ibnu Abbas. Berkata, "Pada waktu (saat ini, ayat yang diwahyukan) mereka (umat Islam) orang tawanan yang musyrik'' Bukti untuk ini adalah bahawa pada hari Badar Rasulullah memerintahkan sahabat untuk melayan para tawanan hormat ..Mereka (para sahabat) akan memberi mereka keutamaan atas diri mereka sendiri ketika makan makanan mereka. `Ikrimah berkata," Mereka (tawanan) adalah budak'' Ibnu Jarir disukai pendapat ini sejak Ayah umumnya merujuk baik Muslim dan musyrik Sa `. Id bin Jubair,`, Ata 'Al-Hasan dan Qatadah semua dibuat. laporan serupa. bahawa Rasulullah saw disarankan melayan pegawai dengan baik di lebih dari satu Hadis ini penting yang diadakan dengan dia. bahawa kenyataan terakhir dari nasihat yang ia berikan (sebelum mati) dia berkata,

«الصَّلَاةَ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم»

(Doa (As-Salah) dan apa yang tangan kanan anda mempunyai (budak).) Mujahid berkata, "Dia (tawanan) adalah tahanan'' Inibererti bahawa (benar) orang memberikan makanan kepada orang lain. Walaupun mereka sendiri keinginan itu dan cinta itu, berkata pada masa yang sama,

﴿إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾

(Kami member makan hanya demi mencari Wajah Allah sahaja.) Makna, berharap pahala dari Allah dan kesenangan-Nya.

﴿لاَ نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَلاَ شُكُوراً﴾

(Kami berharap bukan untuk pahala atau untuk ucapan terima kasih dari kamu). Yang bermaksud, `kami tidak meminta balasan apapun dari anda sebagai ganjaran untuk itu. Kami juga tidak mengharapkan dari anda untuk berterima kasih kepada kami di depan orang.

"Mujahid dan Sa`id bin Jubair kedua-duanya berkata," Demi Allah Mereka tidak mengatakan ini dengan lidah mereka, tetapi, Allah tahu dalam hati mereka dan Dia memuji mereka untuk itu.! Setiap Pencari keredhaan (wajah) Allah, harus mencarinya selepas ini.''

No comments: