Pelan Strategik Tarbiyyah DARULNAIM 2008-2021: "DARULNAIM, PENERAJU TARBIYYAH NEGARA"
VISI TARBIYYAH: "Kelantan, Makmal Islam Negara” MISI: “ Memperkasakan Tnggungjawab & Kuasa Tarbiyyah Kelantan, di setiap peringkat ahli, supaya ahli beriltizam mengajak setiap rakyat Kelantan, beramal dengan Islam, berjuang dan bertaqwa kepada Allah SWT." NILAI-NILAI TERAS: "Mas'uliyya, Ubudiyyah dan Itqan". PLAN STRATEGIK PENUBUHAN NEGARA BERKEBAJIKAN ISLAM 2020: (Rajah-1).
LAJNAH TARBIYYAH & PERKADERAN DARULNAIM
VISI "Menjadikan Darulnaim, Pusat Tarbiyyah Negara Berkebajikan" MISI "Membentuk petugas Islam yang bersyakhsiah Islamiyah, berakhlak mulia, amanah dan bertaqwa" NILAI-NILAI TERAS "BERILMU, BERIMAN, BERAMAL SOLEH, BERAKHLAK MULIA, BENAR, AMANAH, BERTAQWA, BIJAKSANA, BERKEMAMPUAN, BERTANGGUNGJAWAB, BERDAKWAH DAN BERJIHAD" STRUKTUR TARBIYYAH KELANTAN 2008-2009: (Lampiran-1) INSTITUT TARBIYYAH DARULNAIM (INTAKE) DASAR "Allah, RasuluLlah dan Al-Quran". FALSAFAH "Ilmu, Iman, Taqwa, Taat dan Akhlak" VISI "Pusat Tarbiyyah Petugas Islam dan Makmal Tadbiran Islam Negara Berkebajikan" MISI "Melatih 'kepimpinan petugas Islam' sebagai 'Duat' untuk 'Negeri dan Negara Berkebajikan’ supaya ‘bertanggungjawa (amanah) dan berkemampuan tinggi " NILAI-NILAI TERAS: "Bertaqwa (termasuk amanah dan berintegriti), Bertanggungjawab, Berkemampuan, Berkepimpinan, Berdakwah & Berakhlak Mulia". OBJEKTIF Melahirkan petugas atau pekerja Islam yang ikhlas, amanah, berkebolehan dan istiqamah dalam tugas serta perjuangan Islam supaya: - Berilmu, beriman dan Memahami perjuangan Islam
- Beramal dan bermutu tinggi dalam tugasnya mengikut tahap kemahiran atau 'marhalah'nya.
- Sentiasa berakhlak mulia (hasuna khulukuh).
- Mempertingkatkan kefahaman petugas terhadap tugasnya dan perjuangan Islam.
- Membina kesetiaan pekerja supaya sentiasa patuh dan taat kepada ajaran Islam serta arahan pimpinan sebagai 'ulul amri'.
- Merapatkan ukhuwah antara pekerja atau petugas.
- Meningkatkan kemampuan (quwwah) dan tahap kemahiran petugas secara berterusan.
STRATEGIK FOKUS DAN STRATEGIK OBJEKTIF: STRATEGIK FOKUS-1: Merancang dan Menguruskan Aset Tarbiyyah secara berkesan; STRATEGIK FOKUS-2: Merancang Skop Tarbiyyah dan Mengurus Programnya sebagai budaya untuk ahli sebagai Petugas Islam iaitu pelanggan. STRATEGIK FOKUS-3: Mengawal dan memantau Proses Tarbiyyah supaya efektif dan berjalan lancar. STRATEGIK FOKUS-4: Mempelbagaikan Pembelajaran dalam Tarbiyyah supaya berlaku pertumbuhan dan penambahbaikan dalam kuantiti & kualiti ahli, penerbitan bahan & proses serta jentera tarbiyyah, dari masa kesemasa.
BAHAGIAN-5: LAMPIRAN-LAMPIRAN:
LAMPIRAN-1: PERBINCANGAN DAN RUMUSAN
Latarbelakang:
Dalam bengkel tersebut, peserta bengkel, melalui pemudahcaranya iaitu YB Hj. Zulkifli bin Hj. Mamat, telah pun membincangkan tajuk-tajuk iaitu (i) Kelantan sebagai Pusat Tarbiyyah Negara; dan (ii) Halatuju dan Tanggung jawab Tarbiyyah Kelantan. Ahli Penal bagi tajuk (i) ialah YB Ustaz Hj. Nasaruddin bin Mat Isa, merangkap Pengerusi Tarbiyyah PAS Pusat, dan YB Dato' Muhammad Daud Al-Iraqi, merangkap Ketua Dewan Ulama' Negeri Kelantan, serta YB Nik Muhammad Ammar Nik Abdullah, merangkap Pengerusi JK Pendidikan Negeri Kelantan. Tajuk (ii) pula dibincangkan oleh YBhg Ustaz Hj. Yahya Othman, AJK Tarbiyyah Kelantan dan juga oleh Hj. Abdul Rashid Jais, juga AJK Tarbiyyah Kelantan. Selain dari sidang panel, rumusan bengkel juga mengambil kira dari perbincangan peserta, kajian SWOT, ucapan perasmian YAB Menteri Besar Kelantan, Ucapan Aluan Pengerusi dan Ucapan Aluan Pengarah Tarbiyyah Kelantan, serta kuliah subuh yang disampaikan oleh YB Ustaz Muhammad Mustapha, selaku Timbalan Pengerusi Tarbiyyah Kelantan. Perbincangan Bengkel:
Bengkel membincangkan perkara berikut: · Kelantan, sebagai Makmal Islam Negara yang menekankan kepada amalan ahli terhadap ketaatan kepada Allah, Rasul dan Pemimpin (Ulul Amri). YAB Menteri Besar sangat menitik beratkan tentang perlunya ahli berakhlak dengan ketaatan dan juga menjadikan Kelantan sebagai peneraju dalam 'akhlak mua'malat' supaya dicontohi oleh negara. Dari ucapan ini, peserta membincangkan dan merumuskan visi tarbiyyah Kelantan ialah 'Makmal Islam Negara Berkebajikan". Seiring dengan ini, Unit Makmal Islam Kelantan, perlu diujudkan sebagai fungsi tambahan dalam struktur Tarbiyyah Kelantan. Unit tambahan lain termasuklah, Unit Aset, Unit Penilaian, dan Unit Pendaftaran (Registrar Unit)'. · Allah, Rasul dan AlQuran sebagai dasar dan falsafah Tarbiyyah. Tiga Qaf iatu Iqra', Qumullai (s.Muzammil) dan Qum fa anzir (s.Mudathir) sebagai asas kekuatan ahli tarbiyyah dalam dakwah. Dari Iqra' pula dilahirkan 9 teras berhubung cara membaca dan beramal dengan AlQuran, seperti diajar oleh Jibril a.s. kepada Nabi SAW. · Aset tarbiyyah, kewangan dan perlunya berinfak dijalan Islam serta tugas untuk menjaga AlQuran sebagaimana maksud hadis berhubung 'lelaki yang Allah SWT anugerahkan kepadanya ilmu AlQuran yang ia tegakkan siang dan malam; dan lelaki yang Allah SWT kurniakan kekayaan, lalu ia infak dijalan Islam'. Perlu dilancarkan saham wakaf tarbiyyah Kelantan dan Negara. · Keperluan untuk berakhlak dengan akhlak alQuran sebagai amal Tarbiyyah Amaliyyah. Memahami Islam secara menyeluruh dari AlQuran dan sunnah serta kisah nabi juga sahabah sebagai sumber Tarbiyyah Ilmiyyah. · Penstrukturan semula Tarbiyyah Kelantan supaya mengambil kira fungsi tarbiyyah untuk sasaran ahli atau rakyat dari sektor awam, swasta dan seisi keluarga. Tarbiyyah Amaliayyah, Tarbiyyah Ilmiyyah dan Kursus kefahaman Islam. · Latihan perkaderan untuk peningkatan ahli supaya dapat membimbing ahli dalam usrah yang lain sebagai naqib atau duat. Menjadikan usrah sebagai institusi tarbiyyah dan perkaderan Kelantan iaitu INTAKE. Usrah negeri sebagai usrah Qiadah dan usrah-usrah lain di peringkat kawasan sebagai kursus bagi fakulti dimana peserta usrah adalah pelajarnya mengikut kumpulan usrah.Tahun kursus adalah umpama marhalah usrah iaitu umum, attaarif, attakwin dan attanfiz.
RUMUSAN DAN STRATEGIK FOKUS:
Dari maklumat dan bahan perbincangan diatas, secara ringkasnya perbincangan bengkel merumuskan "empat strategik objektif" sebagai 'strategik fokus' berikut: STRATEGIK FOKUS-1: Merancang dan Menguruskan Aset Tarbiyyah secara berkesan; · Tarbiyyah Kelantan (bertempat di PUTIK dan MADU) iaitu Pusat Tarbiyyah dan Makmal Islam Negara, sebagai 'Universiti Terbuka Kolej Islam Akhirat, Kelantan'. · Lajnah Tarbiyyah Kelantan sebagai Unit Registrar untuk pendaftaran ahli sebagai pelajar usrah. Usrah sebagai kelas kursus, kuliah atau tusyen. · Kawasan sebagai Fakulti, dengan itu terdapat 14 fakulti kesemuanya. Pejabat Kawasan adalah sebagai 'Pendaftar Fakulti' untuk pelajar usrah mengikut kumpulan. · DUN sebagai Jabatan, dimana MTD sebagai struktur Jabatan mengikut kelayakan ahlinya. Pengarah MTD adalah Ketua Jabatan dan AJK MTD adalah tenaga pengajar atau naqib usrahnya, · Cawangan sebagai kelas kuliah atau tusyen, ia mewakili sekurang-kurangnya 10+1 ahli usrah sebagai pelajar kelas kuliah. · Modul usrah sebagai sabjek kursus, dan aktiviti cawangan sebagai 'projek usrah' serta 'aktiviti desa Taqwa' sebagai 'makmal Islam cawangan' mengikut kumpulan. · Skor dari 'muhasabah diri' sebagai gred untuk peningkatan amal ahli usrah; dan 'skor kumpulan 10 keluarga (K10K)' sebagai projek 'makmal islam peringkat kumpulan keluarga'. · Data-base untuk penggembelingan berkesan tenaga pengkuliah dari Dewan Ulama' dan tokoh tempatan. · tenaga naqib/ah dari marhalah yang lebih tinggi mengikut sistem MLM iaitu umum, khusus, atta'arif, attakwin, attanfiz dan qiadah. · usrah umum sebagai 'kelas tahun persediaan', usrah atta'rif sebagai 'kursus tahun-1', attakwin (tahun-2) dan attanfiz (tahun3), usrah qiadah dan usrah ulama' (pasca siswazah); mengikut semester 1,2 dan khas atau tambahan. · pelancaran saham wakaf untuk aset tarbiyyah Kelantan & Negara, STRATEGIK FOKUS-2: Merancang Skop Tarbiyyah dan Mengurus Programnya untuk ahli sebagai Petugas Islam iaitu pelanggan. · ahli PAS sebagai petugas Islam dan 'duat'. · pekerja dari sektor awam dan swasta sebagai madu' atau sasaran dakwah dan tarbiyyah umum. · ahli seisi keluarga sebagai sasaran tarbiyyah amal islami. · rakyat 'Desa Taqwa' sebagai sasaran usrah umum untuk ahli cawangan. STRATEGIK FOKUS-3: Mengawal dan memantau Proses Tarbiyyah supaya efektif dan berjalan lancar. · melalui unit-unit dibawah lajnah tarbiyyah yang sedia ada termasuk unit baru iaitu: unit penilaian, unit registrar, unit kuliah dan unit kewangan/aset. STRATEGIK FOKUS-4: Mempelbagaikan Pembelajaran dalam Tarbiyyah supaya berlaku pertumbuhan dan penambahbaikan dalam kuantiti & kualiti ahli, penerbitan bahan & proses serta jentera tarbiyyah, dari masa kesemasa. · usrah melalui unit usrah · tamrin melalui unit perkaderan · seminar melalui unit penerbitan · 'skor kad' kumpulan melalui unit penilaian
WALLAHU'ALAM.
YANG BAIK ITU DARI ALLAH SWT, DAN YANG SILAP ITU DARI PENULIS. PENULIS MEMOHON SUPAYA AMBIL MANAFAATNYA DAN TINGGALKAN YANG MEMUDHARATKAN.
|
No comments:
Post a Comment